top of page

כל מה שצריך לדעת על מקלדות שליטה וקונטרולרים

עודכן: 27 בינו׳ 2021

איזו מקלדת שליטה מומלצת עבורכם? איזו מקלדת שליטה מתאימה למתחילים? במאמר הבא נסכם לכם את כל מה שצריך לדעת על מקלדות שליטה וקונטרולרים בסביבת המפיק.

הרעיון של מקלדת שליטה התחיל כאשר המציאו לראשונה מחשבים שפתחו את האפשרות לעבודה עם אודיו דיגיטלי. באותו עידן היה צורך בציוד שיראה כמו כלי נגינה אמיתי אך שידע לתקשר ולבצע פעולות בתוך המחשב.

בדרך הזאת הייתי יכול לנגן על מקלדת שליטה שנראת כמו פסנתר והמחשב היה מפיק סאונדים של כלי נגינה שונים וכך פותח לי את היכולת להפיק מוזיקה בקלות שלא יכלו בעבר.

לשם כך הומצאה שפת תקשורת דיגיטלית הנקראת מידי (Musical Instruments Digital Interface - MIDI) כך יכלו לייצר כלים שנראים ככלי נגינה איך במקום לייצר סאונד הם יעבירו פקודות מידי ממוחשבות לתוך המחשב, והמחשב עצמו יפיק את הסאונד או הפקודה הניתנת מהמקלדת שליטה.

תנסו לחשוב על מקלדת כתיבה שאתם רושמים טקסטים במחשב, אם ארשום את השם שלי במסמך ממוחשב אני אלחץ על אותיות שונות במקלדת והמחשב יגיב בהתאם לכל אות שלחצתי. זה עובד על אותו עיקרון עם מקלדת שליטה, התווים שאלחץ על המקלדת יגידו למחשב(לתוכנה) איזה תו לנגן ומתי.


אז למה היה צורך להמציא שפה חדשה בשם מידי? מכוון שלכלי נגינה יש עוד אלמנטים שהיה צריך להתחשב בהם להעברת המידע הדיגיטלי, דוגמא קלאסית זה הדינמיקה, הרגישות והעוצמה שהם חלק בלתי נפרד מכל כלי נגינה שקיים, לכן היו צריכים שפה שיודעת להעביר את האלמנטים הבסיסים שקיימים בכלי הנגינה:

  • גובה צליל

  • משך צליל

  • עוצמת לחיצה

מקלדות שליטה הנפוצות ביותר נראות כמו פסנתר והם בנויות בגדלים שונים עם אופציות וכפתורים נוספים לשליטה על פרמטרים שונים בתוכנה. בבחירת מקלדת יש לשים לב לכמה פרמטרים:

  • מספר הקלידים/אוקטבות.

  • מנגנון הקלידים.

  • גלגלי PitchBend וModulation.

  • פיידרים, נובים, כפתורים ופאדים

מספר הקלידים/אוקטבות:

אם יכולות הנגינה שלי על פסנתר גבוהות והמוזיקה שארצה להקליט במחשב תהיה מבוססת על הנגינה שלי, כנראה שאצטרך מקלדת שליטה עם מספר רב של אוקטבות, אך אם אני מפיק מוזיקה טכנו לדוגמא ויכולת ההפקה שלי מתבססת בעיקר בסביבת המחשב אז אולי אופציה של מקלדת עם 2-3 אוקטבות תהיה מספיקה.

  • 25 קלידים (2 אוקטבות)

  • 49 קלידים (4 אוקטבות)

  • 61 קלידים (5 אוקטבות)

  • 88 קלידים (מקלדת מלאה)

מגע וחומר הקלידים:

איך מרגיש המגע של הלחיצה על הקליד, כאמור מקלדות שליטה הם לא באמת כלי מכני כמו פסנתר לכן אין להם את אותו מגע כאשר אני מקיש על הקליד. בפסנתר יש מנגנון פטישי מעץ וכבדות הקלידים מורגשת בכל לחיצה אך לעומת מקלדות שליטה העשויות מקפיצים ופלסטיק והמגע שלהם שונה לחלוטין.

קיימות גם מקלדות שליטה שכן מדמות את המנגנון הפטישי של הפסנתר לכן כדאי לשים לב לנתון הזה כאשר בוחרים מקלדת שליטה.

גלגלי PitchBend וModulation:

אלו הם הגלגלים שקיימים בהרבה מקלדות שליטה ומאפשרים לנגן בצורה יותר אקספרסיבית וחיה.

גלגל הפיץ' בנד בדרך כלל יבצע מתיחה בגובה בצליל של התו כמו מתיחת מיתר בגיטרה וניתן להגדיר את כמות ההשפעה בסאונד הנבחר.

גלגל המודולציה בדרך כלל ישנה את מרקם הצליל ויוסיף אופי אך גם זה תלוי בסאונד שאבחר.





כאמור אלו בסך הכל אלמנטים של מידי נוספים והם מבצעים את האופי שלהם לפי מה שמוגדר בסאונד הנבחר במחשב(בכלי הורטואלי).


פיידרים, נובים, כפתורים, פאדים:

מקלדות שליטה לא באות רק בדוגמא הקלאסית של קלידים אלא קיימים מגוון רחב של קונטרולרים השולטים על מגוון דברים בסביבת האולפן, ההפקה והלייב.


AKAI - MIDIMIX

ניתן לשלוט על פרמטרים בתוכנה עם פיידרים - לדוגמא שליטה על הווליומים של כל ערוץ מהקונטרולר עצמו וכך לקבל יותר לשליטה פיזית עם הידיים.

בעזרת נובים וכפתורים סיבוביים אוכל לשלוט על פרמטרים בכלים הוירטואלים או האפקטים ולהקליט את התנועה הפרמטרים. זהו שיטה מעולה ליצור אווירה "אנושית" במוזיקה.


AKAI - MPD

ניתן לנגן על מערכות תופים וירטואלים בעזרת פאדים - MPD של חברת AKAI קונטרולר המותאם לנגינת תופים עם האצבעות המבוסס על הכלי המיתולוגי של חברת רולנד MPC, אחד מהמכונות תופים הראשונות שהכתיבו גאנר שלהם בהיסטוריית המוזיקה.

לקונטרולר יש לחצני סיליקון גדולים ורגישי מגע והוא מתחבר למחשב ומפעיל דגימות תופים.




Novation - LunchPad

ניתן לשגר לופים ולהפעיל אפקטים בעזרת כפתורי מטריצת-לאנצ'פד. נפוץ כקונטרולר נוסף המשגר קליפים בעבודה עם תוכנת אייבלטון בסביבת האולפן וגם קונטרולר קלאסי לניגון חי בהופעות.






IPad

טאבלטים ומסכי מגע יוכלו לתקשר עם תוכנת ההפקה בעזרת אפליקציות יעודיות להעברת מידע מידי ישירות למחשב בצורה אלחוטית באמצעות וייפי או בלוטוס.








GENKI - WAVE

עוד טכנולוגיות חדשות שנכנסות היום לשוק מבוססות על תנועות הידיים או הגוף לשינוי פרמטרים שונים בתוכנה בעיקר לשימוש בלייב והופעות.






באתר הבא תוכלו לקבל מושג על כל הקונטרולרים הקיימים בשוק ולהשוות בניהם ולהעמיק ביכולת האדירה שמקלדות שליטה מאפשרות בעידן של היום.


לימודי הפקה מוזיקלית בירושלים - מכללת U-MUSIC

303 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page