top of page

איזה אוזניות לבחור? לאולפן , לדיג'יי? ומה ההבדלים?

עודכן: 7 בדצמ׳ 2021

לפני שאנחנו ניגשים לחנות לקנות אוזניות אנו נצטרך להכיר בעובדה שיש סוגים שונים של אוזניות שכל אחת מהן מתאימה לסוג שונה של עבודה, בין אם זה באולפן לצורך מיקס וסאונד או לצורך הקלטה ודיג'יי.

בזמן בחירת אוזניות אולפן עלינו להתחשב בכמה פרמטרים:


1. אוזניות "גב סגור" Closed-back

בעלות מבנה אקוסטי אטום ומבודד, שמבטיח בידוד מירבי מהסביבה יחד עם איטום כלפי חוץ, מה שאומר שגם אם תשמעו מוזיקה בעצמה גבוהה, הסאונד לא יזלוג החוצה בצורה משמעותית.

אוזניות מסוג זה מאפשרות הקלטה עם מיקרופונים רגישים (קונדנסרים) מבלי לחשוש שהסאונד של הפלייבק יזלוג החוצה ויכנס להקלטה דרך המיקרופון כמו גם מאפשרות עבודה במקומות רועשים (דיג׳יים או אנשי הגברה לדוגמא, יבחרו אוזניות בעלות גב סגור עם איטום גבוה) על מנת שהסאונד החזק מבחוץ לא יפריע להם לשמוע את מה שמתנגן דרך האוזניות אולפן שלהם.


2. אוזניות אולפן ״גב פתוח״ Open-back

בעלות מבנה אקוסטי פתוח, ולכן אינן מציעות בידוד לצורכי הקלטה. יתרונו של גב פתוח טמון בצליל אוורירי ורחב יותר, הן מאפשרות לאוזן "לנשום" ומקלות על האוזניים בזמן האזנה ממושך, אוזניות מסוג זה מהוות מקור מעולה להשוואה בנוסף למוניטורים ומתאימות לעבודה מתמשכת של אנשי אולפן, מיקס ומאסטרינג בעיקר לאור העובדה שהן מדמות סאונד ״טבעי״ יותר ולא מבודד.

בדומה למוניטורים אולפניים, אוזניות אולפן מקצועיות ישאפו להיות ״שקופות״ ככל האפשר על מנת לאפשר למפיק, איש הסאונד, המוזיקאי או הדיג׳יי לשמוע את הסאונד בצורתו הנקייה ביותר, כך הוא יוכל לטפל בו ולהבטיח שישמע טוב בכל מערכת שמע.


In ear \ On ear \ Over ear

מעבר לסאונד של אוזניות האולפן נבחן גם את צורתן החיצונית המתאימה לשימושים שונים.

במקרה זה, נחלק את עולם אוזניות האולפן המקצועיות לכמה סוגים: In ear \ On ear \ Over ear

1. אוזניות אולפן Over-ear

צורתן גדולה ונוחה ומקיפה את אפרכסת האוזן. אוזניות מסוג זה יהיו נוחות ופחות ״לוחצות״ על הראש ויאפשרו עבודה רציפה לאורך זמן.השימוש העיקרי של אוזניות אולפן מסוג זה יהיה באולפני הקלטות, אצל מפיקים מוזיקליים ואנשי מיקס ומאסטרינג.


2. אוזניות אולפן On-ear

בהן הקפסולה של האוזנייה מתיישבת על אפרכסת האוזן. באוזניות אלו יעשו שימוש דיג׳יים שצריכים אוזניה קטנה יחסית שמאפשרת תנועה חופשית עם האוזנייה על הראש או על הצוואר תוך מעבר זריז בין מצב האזנה של השיר הבא למצב בו ידי הדיג׳יי פנויות לבצע מיקס.

מפיקים, סאונדמנים ואנשים אולפן רבים יעשו שימוש באוזניות מסוג זה גם כן, תלוי בנוחות ובהעדפה האישית של כל אדם.


3. אוזניות אולפן In-ear

אם מדברים על אוזניות In-ear בסקאלה המקצועית, מדובר באוזניות מוניטוריות לבמה. כאלה שנכנסות לפנים האוזן ומוחזקות עם ״Hook״ למניעת נפילה של האוזניות מהאוזן.

אוזניות מסווג זה יספקו טווח תדרים רחב ומפורט כדי שהאומן על הבמה יוכל לשמוע את המיקס המלא של כל הנגנים שאיתו ישירות לאוזניים בצורה נקיה. בנוסף, אוזניות In-ear מוניטוריות לרוב ישמשו גם כאטמי אוזניים וינמיכו את הווליום הגבוה שעל הבמה באוזני האמן.


לפני שקונים:

כשאתם מגיעים לחנות לבחון אוזניות אולפן מומלץ להגיע עם כמה שירים שאתם מכירים טוב. כאלה שאתם יודעים בדיוק איך הם נשמעים בכמה מערכות שמע ונסו להשוות.

אם יש לכם מוזיקה שאתם הפקתם ברמה סבירה, יהיה חכם גם לשמוע ולהשוות בין השירים שלכם לשירים שמופקים מקצועית, הקו המנחה הוא שאתם רוצים לשמוע כמה שיותר בעיות מיקס בשירים שלכם לעומת השירים שהבאתם.

בזמן ההאזנה לאוזניות אולפן, נסו לשים לב לחלוקת התדרים שמספקת האוזניה. הרגישו האם האוזניה נוחה לכם וזיכרו שאוזניות אולפן הן אוזניות שתעשו בהם שימוש רציף לאורך זמן, כך שאי אפשר להתעלם מההרגשה שלהן על האוזניים.

139 צפיות0 תגובות
bottom of page